Diyabet Ve Ağız Sağlığı

Diyabet, vücudun şekeri işleme yeteneğini etkileyen, kronik iltihaplı hastalıklardan oluşan bir gruptur. Diyabetiniz varsa, mükemmel ağız sağlığı sağlamak önemlidir. Bunun nedeni diyabetiklerin periodontal (dişeti) hastalığı gibi oral enfeksiyonlara daha yatkın olmasıdır ki bu da tedavi edilmediğinde diş kaybına neden olabilir. Diğer taraftan diş eti hastalığının varlığı, şeker hastalığı olan kişilerin kan şekeri düzeylerini kontrol altına almasını zorlaştırabilir.

Periodontal hastalık, sistemik (tüm vücut) enflamasyon seviyesinin yükselmesiyle alakalı kronik bir rahatsızlıktır. Şeker hastalığı gibi, ağız dışında geniş kapsamlı sonuçlar doğurabilir - muhtemelen kişinin kalp krizi veya inme gibi önemli kardiyovasküler olayları veya olumsuz hamilelik sonuçlarını (düşük doğum ağırlığı ve erken doğum) yaşama şansını artırabilir. Giderek artan kanıtlar, bu iki hastalık birbirleriyle ile ilgili olduğunu göstermektedir, bu yüzden belki de şaşırtıcı değil.

Ortak Noktası Olan İki Hastalık

Uzun zamandır diyabetik hastalığın periodontal hastalığın ciddiyetini arttırması muhtemel bir risk faktörü olduğu kabul edilmiştir. Şeker hastalığı, enfeksiyona karşı vücudun direncini azalttığı için şeker hastalarını hem bakteri hem de mantar enfeksiyonlarına daha duyarlı hale getirir. Aynı şekilde, kanıtlar ciddi diş eti hastalığına (periodontit) sahip diyabetiklerde kan glikozu kontrolünü kötüleştirdiğine işaret ediyor; aynı zamanda diyabetik komplikasyonların riskini artırabilir. Bağlantı nedir?

Şu anda kimsenin emin olmadığı halde, iki hastalığın bazı ortak noktaları ve hastalıklara neden olan mekanizmaları paylaştığı görülüyor. Her ikisi de iltihaplanma ve bağışıklık tepkisi ile ilişkilidir. Enflamasyonun kendisi - çoğunlukla ağrı, ısı ve kızarıklık ile sinyal verir - hastalıkla savaşmaya, etkilerini onarmaya ve yayılmasını önlemeye çalışır bu da gösteriyor ki vücudun bağışıklık sisteminin çalışmasının kanıtıdır.  Bununla birlikte, kronik ya da uzun süreli inflamasyon, vücudun çeşitli yerlerinde ciddi sorunlara ve genel sağlıkta bir düşüşe neden olabilir.

Bunun anlamı ne? Büyük bir araştırmaya göre, eğer diyabetliyseniz, kalp krizinden ölme riskiniz, ciddi periodontitisiniz varsa iki kat fazla olur - ve böbrek hastalığınız için riskiniz 8.5 kat artar! Artı, kontrol edilemeyen periodontal hastalık, kan şekeri düzeyini kontrol etme becerisinin zaman içinde daha da kötüleşeceği olasılığını altı katına çıkarır. Bu nedenle yalnızca bir duruma sahip olmanız diğer durumunuzu daha da kötüleştirmek için risk altına sokabilir; hem de genel sağlıkta önemli bir bozulmaya neden olabilir.

Diyabet Ve Ağız Sağlığı