Hamilelik, Hormonlar Ve Ağız Sağlığı

Muhtemelen gebelik sırasında karşılaşacağınız pek çok fiziksel ve duygusal değişikliğin, vücudun birçok önemli sürecini düzenleyen kimyasal maddeler olan bazı hormonların düzeyindeki artıştan kaynaklandığını bilirsiniz. Fakat fark edemeyeceğiniz şey, bu hormonal değişmelerin ağız sağlığını etkileyebileceğidir, ve genellikle iyi şekilde etkilemez. Aslında, kadın hormonları östrojen ve progesterondaki artışlar, dişetinizdeki küçük kan damarlarını genişletebilir, kan akışını artırabilir. Bu, dişetlerini her gün dişlerde biriken yapışkan diş plakasında bulunan bakterilere (ve buna bağlı toksinlere) daha duyarlı yapar.

Gebe kadınlar diş etlerinin kırmızı ve şişmiş olabileceğini fark eder ve dişlerini diş ipi ile temizlerken veya dişlerini fırçalarken "hamilelik diş eti iltihabı" olarak bilinen bir durumla karşılaşırlar. Benzer bir dişeti iltihabı, bir çeşit sentetik progesteron içeren doğum kontrol hapları kullanmaya bağlı olabilir, hatta adet döngüsünün normal hormonal dalgalanmalarından kaynaklanıyor olabilir.

Gebelik hormonlarının dişetleri üzerinde daha az bilinen bir başka etkisi dişeti dokusunun aşırı büyümesi veya dişlerin arasında küçük, çiçek renkli topaklar olmasıdır. Bu büyümelere "gebelik tümörleri" denir ancak tamamen iyi huyludurlar.

Yukarıdaki koşulların tamamı genelde doğumdan sonraki birkaç ay içinde giderilir. Yine de, dişeti iltihaplanırsa, gebelik sırasında dişlerinizi ve diş etlerinizi daha dikkatli bir şekilde kullanmanız gerektiğinin bir işaretidir.

Neden Önemlidir

Hamilelik hormonları kendileri tarafından diş eti iltihabına neden olmaz - ilk önce plakdaki tahriş edicilerin bulunması gerekir. Dolayısıyla, yukarıda bahsedilen belirtiler yaşarsanız, ağız hijyeninizi bebeğiniz için iki katına çıkarmak isteyeceksiniz. Tedavi edilmeyen diş eti iltihabı periodontit olarak adlandırılan daha ciddi bir diş eti hastalığına doğru ilerleyebilir; bakteriyel bir enfeksiyon sadece dişeti değil aynı zamanda diş destekleyen kemiğe de saldırır. Eninde sonunda kemik kaybına, gevşek dişlere ve hatta diş kaybına neden olabilir. Bazı araştırmalar, periodontal (dişeti) hastalıkları ile kardiyovasküler hastalık ve diyabet gibi diğer ciddi sağlık durumu arasında bir bağ olduğunu belirtmiştir.

hamile kadınlar bilmeli ki, çalışmalar dişeti hastalığı ve erken doğum arasında bir bağlantı olduğunu gösteriyor. Bunun gerçekleştiği doğru mekanizma belirsiz olsa da, kanıtlar diş plağındaki bakterilerin plasentaya ulaşabildiğini ve enflamatuar yanıtları tetikleyebileceğini göstermektedir. Bu, maddelerin kan dolaşımına salınmasına neden olur ve bu da erken doğumu başlatabilir. Preeklampsi, gebeliğe özgü yüksek tansiyonun bir şekli de periodontal hastalıkla ilişkili olabilir.

Ne yapabilirsin

Doğru ye. Gebelik istekleri sizi şeker aramaya yönlendirse de, geçiştirin. Size ve gelişmekte olan bebeğinize besin maddeleri yolunda neredeyse hiçbir şey teklif etmezlerken, hastalıklara neden olan oral bakterilerin en sevdikleri yiyeceklerdir. Tatlılara karşı koyamayacağınızı düşünüyorsanız, onları yalnızca yemek saatlerinde yemeye ve daha sonra dişlerinizi fırçalamaya özen gösterin.

İyi ağız hijyenine riayet edin. Her gün diş ipi kullandığınızdan ve dişlerinizi günde en az iki kez fırçaladığınızdan emin olun. Sabah (veya öğleden sonra veya akşam) mahmurluğu bir sorunsa, kalktıktan hemen sonra fırçalamayın. Bunun nedeni, karnınızdan gelen asitle geçici olarak yumuşatılmış dişlerinizdeki emaye artık kolaylıkla çıkarılabilir. Bunun yerine, asidi nötralize etmek için bir bardak suya eritilmiş bir çay kaşığı kabartma tozu koyun. Dişlerinizi fırçalamadan önce bir saat bekleyin.

Dental temizlik yapın ve muayene olun. Yalnızca profesyonel temizlik hamilelik sırasında yetmez, dişhekiminize muayene olmanız da kesinliğkle tavsiye edilir. Dolayısıyla, bir süre diş hekimine gitmediyseniz, şimdi randevu almak için harika bir zaman. Ve mutlu haberleri paylaşmayı unutma! Dişler kesinlikle temizlenebilir ve muayene edilebilir, ancak diğer acil olmayan diş prosedürleri için muhtemelen beklemek en iyisidir.

Hamilelik, Hormonlar Ve Ağız Sağlığı